Dagboek met Lennard

Dagboek met Lennard
Lennard, uniek kind van God, voor altijd in ons hart

zaterdag 12 mei 2012

12 mei - Moeilijke periode...

Zomaar weer even een paar woorden hier. Ik heb lang geaarzeld om hier weer wat te posten. Alles wat hier nu verteld wordt gaat niet meer over Lennard zelf, maar meer over ons, en dat maakt het wat anders.
Toch heeft ook alles wél te maken met ons ventje, dus nu weer een post.

Het is een moeilijke periode vind ik. Het gemis is enorm. Veel herinneringen, overal, soms kan je je daar op voorbereiden, dan kan het moeilijk zijn, maar ook fijn! Soms kan dat niet en slaat het verdriet in als een bom. Dat is heftig! Het maakt me enorm kwetsbaar. tranen zitten zomaar hoog.'t Zal nog wel even duren voordat dat minder wordt.

Zo realiseerde ik me ineens deze week:  Moederdag...! Met het overlijden van Lennard is er ook een stukje moeder van mij gestorven. (Hoewel ik altijd Lennards moeder blijf natuurlijk) Dat doet dit jaar dus pijn, naast het genieten van de aandacht van de andere kinderen. Ook moederdag is nooit meer hetzelfde...
Vanmorgen was ik wat aan het opruimen in de keuken en vond ik een fotootje van Lennard met een klein moederdag gedichtje, een aantal jaar terug gemaakt op de Schutse. Zó lief! Het was even een pijnsteek die ik voelde, maar later dacht ik: Géén toeval, dat ik dit juist nu tegenkom.

We hebben niets meer gehoord van de foto's van de begrafenis... Via via hoor ik dat er aan gewerkt wordt. Ik heb de hoop op foto's opgegeven. Baal ervan dat we niets horen. Het kost heel veel energie om er steeds weer naar te gaan vragen, ik zou dit het liefst -hoe dan ook- af sluiten.

In de winter besloten we om de box op te laten halen in mei.... En nu is het ineens mei... Moet dit echt?  Gevoel en verstand zitten zó niet op één lijn! Die box, hét plekje van Lennard, zó met hem en ons verbonden...
Het lijkt ons echt verstandig om het wel te doen nu. Nu is het de tijd om meer buiten te zijn, en het is wat lichter. Het moet een keer, en echt er aan toe raken we nooit. Daarnaast is er het praktische voordeel dat we meer ruimte krijgen als de box weg is uit de kamer, maar dat is eigenlijk van ondergeschikt belang. We weten wel dat we, als het zover is, we meteen gaan veranderen, zodat er geen gapend gat blijft.

Deze week heb ik met lood in mijn schoenen gebeld. Het kostte me moeite om niet in huilen uit te barsten tijdens het telefoon gesprek. Hartkloppingen. Toen het gedaan was brak ik dan ook volledig...


Nog even kijken naar en in de box...

We krijgen een telefoontje als bekend is wanneer de box en ook het bed van Lennard opgehaald worden. Gelukkig hebben we daarin ook inspraak. Om afscheid te nemen ga ik ze met Laura allebei helemaal schoonpoetsen. Als een soort ritueel... Dat lijkt me goed, zeker ook voor haar.

En verder... leven bij de dag, blij als er weer één om is. Ik heb vaak het gevoel dat ik maar een beetje sta te kijken, naar het leven van alledag. Kan niet meekomen, maar soms moet het toch, en dat kost zoveel energie.

12 opmerkingen:

  1. Och Peet, lieve mama van je kinderen,
    Ik sla een arm om je heen, in gedachten!
    Flinkerd!!
    Liefs Gerrie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. met tranen lees ik je blog, moest vandaag aan je denken toen ik op de supportbeurs liep, zo'n beurs waar jullie niet meer zullen komen ( als je er al heen zou gaan,maar dat terzijde) en net bedacht ik me wat op fb te gaan zetten om ook aan de moeders te denken die moederdag nooit meer op die manier zoals moederdag bedoelt is kunnen vieren en daar bij ratelde ik in een gedachten een paar namen op en ook jij Petra hoort daar tussen en dat is zo wrang en verdrietig. nu lees ik je blog, dan die box, wat zal dat moeilijk worden, een gapend gat, in je hart zit het al en straks ook in de woonkamer, maar dat is op t evullen met een plant of een stoel etc, dat gat in je hart van verdriet en gemis zal er altijd zijn. Ik denk ook aan jou morgen, wanneer ik op bed mijn kids nog om me heen heb, hoe dankbaar ik daar voor mag zijn en dat realiseer ik me. Hoop dat er meer moeders stil zullen staan morgen vroeg bij al di emoeders die moeten missen of zij die nooit moeder werden.

    Hele dikke knuffel van mij
    Jeannet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Rouwen is heel hard werken. Met veel moeite door veel moeilijke dagen komen. Maar op een dag zul je merken dat het bergopwaarts gaat. En door alle moeilijke dingen heen mag je weten dat de Trooster dicht bij je is, je Vader in de hemel ook voor jou (en jullie allemaal) zorgt. Ard heeft wel eens gezegd: het lijkt op een glas met zand en water. In het begin is het water voortdurend troebel, langzaam aan zakt het zand naar de bodem. Maar er hoeft niet zoveel te gebeuren of het zand waaiert weer door het glas. Hoe langer het geleden is hoe sneller het zand naar de bodem zakt. Een helder beeld...
    In elk geval leven we naar de jongste dag toe. De dag dat we onze kinderen terug mogen zien. Wat een geluk dat we die zekerheid hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hetig hoor!
    ik heb het zelfde als Jeannet..
    Voor mij is moederdag ook vaak een lastige dag... en giste rbedacht ik me voor wie dit allemaal een lastige dag zou zijn en jij kwam inderdaad ook in mijn gedachten...
    daarna ging ik even kijken op de siet van de kerk en weet je wat het thema bij ons is vanmorgen??
    " Ik ben veilig in jezus armen" toen moest ik weer aan je denken... en nu dacht ik even kijken of facebook en zie daar een berichtje op Lennard zijn blog...
    zoals je zelf al zegt: Je blijft altijd de mama van Lennard.. maar wat zal je hem inderdaad op een dag als vandaag missen!
    sterkte vandaag
    Liefs
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Brok in m'n keel, scheut door m'n lijf, terwijl ik me alleen maar kan indenken hoe het voelt. Jij voelt het zélf. Verder niet zoveel woorden nu, ik bid je onze Hemelse Vader als Schuilplaats toe!
    Dinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Soms is het lastig om verder te gaan...
    Ook het moment van opruimen zal zeer doen
    Laat je maar DRAGEN.....

    Johan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een moeilijke dagen zijn en en komen er aan !
    Heel veel Sterkte.
    We vergeten jullie niet !
    liefs,Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel veel sterkte... Ik weet niet hoe het voelt, maar kan me een heeel klein beetje voorstellen hoe moeilijk het moet zijn...
    Hij is altijd rondom je, hoe je je ook voelt! (Maar dat wist je allang gelukkig) Als je behoefte hebt aan een bakkie, ben je altijd welkom! (Dat wist je ook allang ;-)

    liefs, Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. loieviee Petraa,a,a

    Wattt t eenene stapapp weeeer tee zetttene vooor rjulliiee, eenen gapenend dgaat. Watt tgoeodd datt tje eLauuraa err zooa inn gbetreekktt. Ik hoooppd at tdiiee mensnnene diee heemme komenen hallaenen ditt mett veelel goeveel vooorr de situautieie zuallend doenen;.
    Een dnnnn moeodernrdaggg. Zaoalals jee t tschhreefef. hhefftigigg!!!! Wattt bijzonddeerr dat tjee dann nett wererrr nzoo'..n footootojtee vinddtt ene datt iss geeneen toevalala, denkek niett dat twijmj onss ooooitit beseerfffene hoeveelle waaardee zulkkeke dingnen hehbbbeben alssl wijjj ze opp de Schututsee makekne. goeeed datt jejej at deelelt.tt.

    Maaarr moedidiggi zooalsl sjje tt doett Petraaaa,, ene owatt jknapap d at tjee tt tochch mett onss dieeleelt. Hettt gaaat nogg steedds soookk overr dieie kklievee elLennanardd.

    Ikak bidid jeje HGoidodss dragenendene armenen toeoe. Dat tjejn diueie omm je heene magg vopoelelen. JNijj en jeje hgezinn.

    lievee g oreott

    Williaanna

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wiwldllde je diit ngedichtjjee nogg toesturuene:

    Jij woont in mij
    nog altijd
    …..
    Jou bescherm ik
    nog altijd
    …..
    Jij woont
    bij mij in
    …..
    Jou loslaten
    wil ik niet
    …..
    Jou een eigen
    ruimte bieden
    ….
    Dicht bij mij
    nu je ver weg bent
    …..
    jij laat mij
    niet los
    …..
    jou laat ik
    niet gaan
    …..
    jij woont in mij
    …..
    voor altijd


    X

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat lijkt me dat moeilijk om nu ook afscheid te moeten nemen van het plekje (box/bed) van Lennard. Met je verstand weet je dat het goed is om te doen, maar dat gevoel hé, dat wil niet mee. Hoop nog steeds met je mee dat die foto's goed komen. Vind dat ze jullie wel wat informatie verschuldigd zijn. Ik wens je alles wat je nodig hebt, maar bovenal Gods troostende vaderarmen!

    Liefs,
    Annerieke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lieve Petra,
    Weet niet wat ik moet zeggen. Wat is het verdrietig hè. Er wordt veel voor jullie gebeden. Maar wat doet het zeer. Het schoonmaakritueel is herkenbaar hoor, dat kan helpen. Het voorbeeld van het glas met zand en water vind ik heel mooi. Heel veel sterkte!
    Hartelijke groet,
    Jeannet A

    BeantwoordenVerwijderen