Dagboek met Lennard

Dagboek met Lennard
Lennard, uniek kind van God, voor altijd in ons hart

dinsdag 6 november 2012

November...

Het is November, de maand waarin Lennard overleed.

Onvoorstelbaar eigenlijk, het lijkt nog niet zo lang geleden, maar toch is het zo. Bijna zijn we het jaar rond zonder Lennard, alle seizoenen een keer meegemaakt, alle verjaardagen, alle andere feestdagen. Juist op die hoogtijdagen is het verdriet en gemis erg aanwezig, ze maken het zwaar om die dag door te komen.

Emotioneel wordt het wat rustiger lijkt het, wat gelijkmatiger. Maar er hoeft maar íets te gebeuren, en we zijn weer van slag. In de afgelopen maanden zijn er twee nog erg jonge mensen overleden waardoor we flink van slag zijn geweest. Marc, een jongen die bij Wydo in de klas zat op de basisschool, en Thijmen, nog maar drie jaar, ooit een busmaatje van Lennard als ze naar de Schutse gingen. Wat een groot verdriet voor deze families! Veel dingen die aan ons eigen verdriet raken komen dan weer keihard naar boven, het meeleven met de families is hier groot, hoewel soms op afstand.


Een maand of twee geleden hebben we definitief te horen gekregendat de foto's die gemaakt zijn rond de dienst en de begrafenis weg zijn... Met een data-recovery programma is uitgebreid gezocht, maar niets teruggevonden. Niets... Het blijft frustrerend, zuur, t voelt machteloos... niet teveel over nadenken.

Ik merk dat ik er aan toe raak om buitenshuis aan het werk te gaan. In het afgelopen jaar heb ik veel kunnen nadenken en 'verwerken'. Dat proces is nooit klaar denk ik, maar er is nu wel meer ruimte aan het komen voor wat nieuws. Er ligt nog wel een drempel, na bijna 20 jaar... maar die zal vast wel genomen worden.

 Al bijna een jaar geleden kwam er een eind aan Lennard zijn lijden en mocht hij naar de Hemel gaan. Zijn lijden is voorbij, daarom ben ik heel blij, nog steeds. Ook voor ons was het een lijdensweg. Om dat aan te zien en ermee te leven. Een strijd was het soms ook om te kunnen geloven dat zijn leven zin had. Ook nu houd ik me daar nog mee bezig. Ik geloof vast en zeker dat God hem niet als een vergissing  heeft laten geboren worden, en hem en ons het leven heeft gegeven zoals het was. Al snap ik niet al die moeilijke dingen die daarbij moesten horen. Maar dat hoeft ook niet, God heeft zijn plan, en zorgt ervoor dat het goed uitgevoerd wordt. Het is een troost om te weten dat Lennard het nu goed heeft, al mag zien hoe God alles ooit heeft bedoeld. En dat zijn lieve hulpbehoevende lichaam en geest eens helemaal volmaakt zullen zijn, zonder beperkingen.


En natuurlijk zijn er ook mooie lieve en fijne herinneringen aan onze vent, altijd geduldig, en lief, als het maar even kon vrolijk, heerlijk eindeloos knuffelen op schoot en zijn onvoorstelbaar lieve engelachtige glimlachjes...

Deze maand komen de herinneringen aan de laatste weken met Lennard extra terug.
't Hoort er ook bij om dit door te komen. Niet makkelijk, soms vast ook zwaar en heftig, maar wel nodig om er door te gaan, om daarna weer verder te kunnen.
Met Lennard altijd in ons hart.





4 opmerkingen:

  1. Eindelijk kan ik weer eens een reactie geven op je blog, maar ik zie dat je ook al een tijd niet hebt geschreven.Eigenlijk bel ik je liever even want wat ik hier wil neer zetten wordt anders ook bijna een blog.

    Alle seizoenen gehad en nu de laatste weken herbeleven, nog zo dichtbij in je hart en hoofd,bijna voelbaar maar toch ook weer niet. Een hele moeilijke tijd en wat ontzettend verdrietig dat de foto's niet weer teruggevonden zijn,tuurlijk zit het allemaal in je hoofd maar had ze ook zo graag in je handen gehad om te bekijken. Kan nog meer gaan typen maar dat doe ik niet,voor nu heel veel sterkte en dank je wel dat je ons allen nog steeds laat meelezen ook nu Lennard bij Hem volmaakt mag zijn,maar zijn leven was niet voor niks,met zijn kwetsbare zijn heeft hij velen geraakt.Zijn naam valt hier regelmatig en zo houden we de herinnering aan jullie prachtige ventje levendig. Dikke kus uit Ommen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een jaar zonder Lennard. Wat onbeschrijfelijk moeilijk. Moest vanochtend aan je denken toen ik de regenboog zag! Knipoog van God voor jullie! Wens je zegen, liefde en kracht op de weg die jullie moeten gaan de komende tijd zonder Lennard:
    Dat de weg zich voor je opent om je te ontmoeten,
    dat je de wind altijd in de rug mag hebben,
    dat de zon je gezicht mag verwarmen
    en de regen zacht mag vallen op je velden,
    dat God jou, totdat wij elkaar opnieuw ontmoeten,
    mag behoeden in de palm van zijn hand.

    Liefs,
    Annerieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dank je voor het delen petra. Byzonder hoe God erbij is in al die momenten die je herbeleeft en in het verwerkingsproces. Sterkte ook als er nieuwe dingen gaan komen.liefs, Jolande

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Yvonne Wesselink-Spijker8 november 2012 om 17:22

    Sterkte...
    liefs van Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen