Dagboek met Lennard

Dagboek met Lennard
Lennard, uniek kind van God, voor altijd in ons hart

maandag 30 januari 2012

Emotionele dagen

Het zijn emotioneel zware dagen die we meemaken. Er zijn veel dingen die spelen, dingen die allemaal met Lennard verbonden zijn, die bij het proces van verwerken horen, maar die het soms ook heftiger doen worden, en met dat laatste bedoel ik het wegraken van de foto's van de begrafenis.

Hoewel we onze lieve jongen natuurlijk niet terugkrijgen met die foto's voelt het als een stukje verlies, en zou het terugkrijgen ervan toch het idee geven een stukje van hem terug te krijgen. Vanavond heb ik telefonisch contact gehad met iemand die er ook nauw bij betrokken is. Hij verzekerde me dat de mensen die er mee bezig zijn, weten wat ze doen. Dat stelt wat gerust, maar er is geen garantie dat het ook lukken gaat. Er draait nu een programma van meer dan 80 uur, dat de data moet terugvinden van de harde schijf. Geduld geduld.... Ook nu probeer ik me er aan vast te houden dat als God het nodig vind voor ons we ze wel terug zullen krijgen... en anders moeten we zonder kunnen. Maar ja, een mens blijf ik en dus is er stress.

Afgelopen week heb ik de parkeerkaart weer moeten inleveren bij de gemeente. De dame achter de balie besefte niet wat ook zoiets simpels met je kan doen. Ik stond daar met een vervelend gevoel, en zij handelde het puur zakelijk af. Geen woord van meeleven, maar een bijna vrolijk "zo-dat-is-dan ook-weer-afgehandeld". Ik kreeg nog een vodje mee als bewijs en de mededeling dat de paal binnenkort wel weg zou zijn, en voor ik het wist stond ik weer beduust buiten. t Zal wel niet expres zijn, maar prettig was het niet.

En het gaat maar door, deze week moet er een afspraak gemaakt worden om de wandel/fietskar op te laten halen...

Dan zijn we vrijdag voor officieel afscheid naar het Kinderhospice geweest. Het was moeilijk, emotioneel, maar ook zeker goed. Fijn om de mensen daar te spreken en het over Lennard te hebben, over de laatste dagen, beslissingen die we namen. Maar o zo moeilijk om de sfeer er weer te ervaren, ja zó is het daar, we hoorden erbij met Lennard, en nu eigenlijk niet meer.

Twee uur zijn we er wel zoet geweest, met gesprekken en nog even rondlopen door de gang met de slaapkamers van de kinderen, Lennard heeft in allemaal wel eens geslapen. Op het laatst nog in de huiskamer een paar bekende logeergenootjes teruggezien en die lieve kleine Marc over zijn bolletje geaaid. Daarna hebben we iedereen gedag gezegd die er was, lieve mensen en verpleegkundigen en vrijwilligers die allemaal wel eens voor Lennard hebben gezorgd.

Zoveel sporen nagelaten, zoveel meegemaakt en gedeeld. En nu maakt dat geen deel meer uit van ons leven. Hoewel, we nemen onze ervaringen en herinneringen natuurlijk mee, we zijn er mede door gevormd, vergeten zullen we het kinderhospice nooit! Én we mogen altijd nog eens aanwaaien voor een bak koffie en een praatje.
Het was heel goed om te horen dat ze ook daar nog veel over Lennard praten en hem missen, hij hoorde er zó bij!! Ze vergeten hem natuurlijk ook niet zomaar... Als ik dat hoor ben ik nog zo trots op mijn ventje!

Er is zoveel waar we mee bezig zijn, dat we het uitzoeken van een monument voor op het grafje maar even hebben geparkeerd. Dat kan later ook nog wel.

8 opmerkingen:

  1. Geen woorden voor.... wel medeleven... Liefs, Hinke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooi hoe je alles beschrijft Petra! Jullie moeten steeds weer iets loslaten wat met Lennard verweven was en eigenlijk wil je dat helemaal niet, aslof hij dan meer naar de achtergrond verdwijnt.Maar neem de tijd ervoor en zo te lezen doen jullie dat. Ik wens jullie veel kracht en troost toe in dit proces.

    groetjes, Jolande

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En... bedankt voor de mooie regenboogkaart!

    gr. Jolande

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, ook ná zijn overlijden en de begrafenis moet je steeds weer zaken rondom Lennard loslaten en afsluiten. Lijkt me echt moeilijk. Hoop dat je daar de tijd voor kunt nemen, stap voor stap, 1 ding tegelijk. Het is allemaal zo'n wezenlijk deel van jullie leven geweest.
    Het lijkt wel of je wordt gesnoeid.
    Eerst die mooie, lieve vrucht en nu nog alle (zij)takken.... Maar de wortel blijft in jullie hart en de vrucht wordt bewaard en beveiligd door/bij de allerbeste Meester! Hij staat al voorgesorteerd voor de nieuwe tuin.
    groet, Dinie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, het afscheid van Lennard zit in zoveel dingen. Moeilijk!
    Ik wil je toch even een hart onder de riem steken voor wat betreft de foto's van de begrafenis. Hier vorig jaar ook een gecrashte harde schijf en na dagenlang 'recoveren' is bijna alle informatie weer boven water gekomen. Zij het als een complete chaos, alles door elkaar, maar het was weer terug. Ik hoop en bid dit ook voor jullie!

    Liefs,
    Annerieke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Peet,
    Steeds opnieuw bewonder ik je gave om je gevoelens met zoveel anderen te delen!!
    Ik voel me bijna, op de een of andere manier schuldig dat onze Marc daar wel in het hospice was. Ik vind je meer dan dapper!
    Die foto's, dat moet gewoon goed komen!
    Heel veel liefs en een knuffel van Marc,
    Gerrie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zoals ik van de week al tegen Elzo zei: iedere keer als ik een regenboog zie dan denk ik even terug aan jullie en aan Lennard.
    Ook op school heb ik jullie mooie regenboogkaart bewonderd.

    Iedere keer een stukje afscheid en de emoties die daarbij komen zijn normaal. Ieder die een verlies van een dierbare heeft zal dit herkennen in meer of mindere mate. Ieder op zijn of haar manier.
    Ik wens jullie heel veel sterkte en kracht tijdens de momenten die moeilijk zijn en dat je kracht mag halen uit de mooie momenten.

    Groetjes
    Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beste allemaal,

    ik lees nog regelmatig even op de log over Lennard. Hoewel jullie mij waarschijnlijk niet kennen, kende ik Lennard wel omdat onze Gerben ook naar De Glind gaat en wij Lennard daar regelmatig zagen.
    Vorig weekend was Gerben er weer en mijn gedachten gingen toen dan ook uit naar Lennard en naar jullie, omdat wij Lennard daar niet meer aantroffen en omdat ik mij zo vreselijk goed kan voorstellen wat voor groot gemis en verdriet dit voor jullie moet zijn.
    Ik ben erg onder de indruk van de verhalen die je met ons deelt op dit blog, vind dat jullie heel sterk zijn. Diep respect daarvoor...

    warme groet,
    Esther Pollemans (mama van Gerben)

    BeantwoordenVerwijderen