Dagboek met Lennard

Dagboek met Lennard
Lennard, uniek kind van God, voor altijd in ons hart

donderdag 8 december 2011

6 December, een moeilijke dag, maar ook: De dag van de regenbogen.

Wat was het een indrukwekkende dag dinsdag. Voor ons, maar zoals we horen ook voor veel anderen. De dag ervoor zagen we er heel erg tegenop, maar op dinsdagochtend kregen we ook al wel wat meer rust. Het moest gewoon gaan gebeuren, Lennards lichaampje naar zijn laatste plek hier op aarde brengen. 

We hebben de kleine week ervoor hard gewerkt aan de voorbereiding van deze dag. Daardoor ben je best goed voorbereid, en leef je er ook mede door naartoe. Harrold en Anne hebben een prachtig liedje geschreven, over hun broertje. Over dat het moeilijk was als hij ziek was, en we het niet begrepen, dat we hem nu missen, maar dat hij nu alles kan, fietsen in de Hemel!
Ik zal de tekst nog eens aan ze vragen en die hier plaatsen. Elzo maakte onder andere een foto presentatie die voor de dienst te zien was, Lennard van heel klein babytje tot het ventje van nu, 9 jaar oud.

Met Wydo en Laura heb ik de kist beschilderd, een mooie regenboog er dwars overheen, tijdens de vele slapeloze nachten die er waren kwam dat idee bij me naar boven in de laatste week. Het was een waagstuk, maar al zeggen we het zelf: Het is wel mooi geworden.





Samen met Gertjan, die de dienst heeft geleid, hebben we deze ook voorbereid, mooi om te doen en het verhaal dat uit vele onderdelen bestond tot één geheel te zien groeien.
De dienst is nog steeds te beluisteren, als je 'm gemist hebt klik dan hier : http://www.schuilhof.nl/  links onderaan klik je op preken terug luisteren, daarnaa kies je voor 6 december.

Het sluiten van de kist was voor mij het moeilijkste moment, zo definitief, een laatste blik op je lieve ventje, ook een moment van verwondering: Het is nu echt voorbij hier op aarde voor jou...

Zelf Lennard de kerk indragen, het was een eer om te doen, zoals Elzo verwoordde; We hebben hem altijd gedragen, dat doen we tot het laatste toe, we geven dat écht niet uit handen!

En toen na de dienst moesten we Lennard nog naar de begraafplaats brengen. Moeilijk, maar ook dacht ik: We gaan het doen! Volbrengen! Lennard in dat mooie kistje....

En wat was het toen mooi, bijzonder en prachtig om tot twee keer toe een teken te mogen krijgen van onze Vader in de Hemel, eerst al bij het uitgaan van de kerk en later wéér, op de begraafplaats: De Regenboog aan de Hemel! Teken van hoop, teken van trouw. We zullen dat nooit meer vergeten.

Zo bijzonder: Een regenboog op de kist, en op die dag ook heel veel regenbogen in de lucht. We horen het van zoveel mensen. Het is geen toeval!

Zo werd deze dag, een moeilijke, moeilijke dag, ook een dag van hoop, de dag van de regenbogen...

6 opmerkingen:

  1. Ik lees je blog met een brok in mijn keel. Mooi hoe jullie alles zo hebben kunnen voorbereiden, zo persoonlijk. En wat een mooie regenboog op het kistje van Lennard! Iedereen sprak en schreef over de regenbogen. Wat een getuigenis! Ik wens jullie Gods zegen toe! Groeten, Judith Ouboter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wohh wat heb je het mooi verwoord en wat gaaf dat je ons er weer in deelt. Ik heb erg bewondering voor al je verhalen en wat toch prachtig die regen boog op de kist en al die regenbogen op de dag van de begravenis.Ik bid voor jullie dat jullie kracht krijgen om de lege plek die er nu is gekomen on dat een nieuw plekje in jullie leven te geven en voor vrede en rust. liefs, Jolande

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van Ida hoorde ik van jullie en zag jouw site op FB. Ik heb t gelezen. Indrukwekkend, jullie zoon, jullie zorg en liefde aan hem gegeven en dan nu uit handen gegeven - zijn plaats bij Jezus! Ik wil jullie heel veel kracht, troost en zegen toebidden. De lege plek van jullie Lennard zal zo tastbaar zijn. Heel veel kracht gewenst! Hartelijke groet, Esther Stoel - Leeftink, uit Barneveld

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Elzo, Petra, Harrold, Anne, Wydo, en Laura.

    Omdat ik heeeeel nat thuisgekomen was van mijn werk had ik wel een tijdje achter het pcscherm verdiend (vond ik) dus met droge sokken, en een kop koffie ben ik door jullie levensverhaal geploegd. Jammer, dat ik deze site nu pas kende, allemaal gelegenheden om mee te leven gemist. Diep, diep onder de indruk van wat jullie allemaal mee hebben gemaakt. en Laura, misschien was je t zelf al vergeten, maar ik heb je filmje gezien van je spreekbeurt, en ik vond het zó goed! Ik ben een nichtje van je moeder, en heb het DUS niet drooggehouden.
    De foto's van het kistbeschilderen spreken voor zich, en ik hoop binnenkort het lied te mogen lezen van Harrold en Anne.
    Liefs maar weer.
    nicht Els,
    en dus:
    groetsEls

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Petra, Elzo, Harrold, Anne, Wydo en Laura.

    Wat fijn voor jullie dat het zo'n mooi afscheid is geweest. En wat een prachtige regenboog hebben jullie gemaakt op de kist.
    Helaas konden wij er niet bij zijn, maar in gedachten zijn we met jullie meegegaan.
    Heel veel sterkte deze tijd, we bidden voor jullie.

    Lieve groet, Ineke, Martijn en Thabo Koppelaar

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Petra,
    Diep ontroerd lees ik jou verhaal!
    Mooi verwoord maar wat een diepe weg voor jou en je gezin!
    Ik wens jullie heel veel sterkte en vrede van God.
    Ook als het gezin van je vraagt om weer door te gaan met de dagelijkse dingen.
    Gezegende kerst en kijk bij Oud en nieuw naar boven waar onze eindbestemming ligt!

    Groetjes,
    Ada Soellaart (ouderschapcursus van dit Koningskind)

    BeantwoordenVerwijderen